Nieuwe lift in een bestaand appartementencomplex
De belangrijkste aspecten om mee rekening te houden
Vraag: Wij zijn een Vereniging van Eigenaren en hebben geen lift in ons bestaande gebouw. Er is een beperkte ruimte beschikbaar. Kunnen we daar een lift in plaatsen?
- Wat zijn hierbij de valkuilen?
- Om welke investeringsbedragen gaat het dan?
- Aan welke minimale eisen moet een woongebouw voldoen om een lift te kunnen plaatsen?
Antwoord: Dit is een veelvoorkomende vraag. Ook zien we in de praktijk dat er gebouwen zijn met maar één lift en dat er behoefte is aan een tweede lift. Bijvoorbeeld omdat de oude lift gemoderniseerd moet worden en een tijdelijke lift bijna evenveel kost als een nieuwe, kleine lift en de vereniging dan voor altijd de beschikking heeft over een tweede lift.
Ook het veiligheidsaspect moet niet vergeten worden. Hoe eenvoudiger een gebouw toegankelijk is, hoe gemakkelijker mensen er in en uit kunnen. Dat is ook van belang voor hulpdiensten, in geval van calamiteiten.
Een lift is waarde verhogend
Onlangs werd ik benaderd door een VVE waar meerdere appartementseigenaren vanwege leeftijd of kleine kinderen moesten verhuizen omdat er geen lift is. Dit terwijl men verder zeer tevreden was over de woonomgeving.
In deze tijd met verlies je appartement verkopen is ook geen sinecure! Daarom is de vraag terecht. Temeer daar een lift de waarde van je appartement verhoogt en het woongenot doet toenemen.
Geld en ruimte
Een eenduidig antwoord is natuurlijk niet te geven. Twee prangende vragen komen direct naar boven. De eerste is: is er ruimte? en de tweede, niet onbelangrijk: is er geld? Wat betreft de eerste vraag het volgende:
Lege schacht
Het komt voor dat er in een gebouw bij het ontwerp rekening gehouden is met een lift en is er ooit een liftschacht gemaakt. Vanwege bezuinigingen in de bouwfase is de lift echter niet geplaatst. De oplossing is dan eenvoudig, alhoewel moderne liften vaak groter zijn dan de oude van vroeger en daarom meer schachtoppervlak vragen.
Trappenhuis verbouwen
Kan dit niet, dan is er in sommige gevallen de mogelijkheid om een trap in te korten en op deze wijze ruimte te creëren (zie het voorbeeld op de foto?s). Voor een lift is er een schachtput en schachtkop nodig waarvoor er bouwkundige werkzaamheden moeten worden uitgevoerd.
Platformlift
Een alternatief voor een ‘echte’ lift zou een platformlift kunnen zijn. Deze lift is zeer traag ten opzichte van een echte lift (15% van de snelheid). Daarnaast hebben zij een beperkt hefvermogen. Zeker als er met scootmobielen in gereden gaat worden, moet daar rekening mee gehouden worden. Nog daargelaten de lichte uitvoering, waardoor er sneller schade en storingen ontstaan.
Ze zijn echter aanzienlijk goedkoper en de liftput en schachtkop zijn niet nodig. Bijkomend voordeel van de traagheid van deze liften is, dat mensen die gemakkelijk kunnen lopen de lift niet nemen. Dit houdt de gebruikskosten laag.
Schacht tegen een gevel
De derde oplossing is om een lift tegen de gevel, in een nieuwe schacht te plaatsen. Dit betekent op zijn minst de bouw van een schacht, waarmee met damwandprofielen tot esthetisch glas veel opties mogelijk zijn. Vergeet niet dat ook de verkeersruimten op bijna alle verdiepingen moeten worden aangepast en dat een schacht het zicht kan ontnemen van bewoners die dicht bij de lift wonen.
Tevens zal er vergunning aangevraagd moeten worden en is de vraag van wie de grond is waar de schacht komt te staan. Hoe dan ook, dit is specialistenwerk. Laat u niet verleiden om in zee te gaan met de eerste de beste aanbieder. Maar kies bewust een concept dat in alle opzichten aansluit bij de wensen en mogelijkheden. Een goed advies betaalt zich hier heel snel terug.
Markt
Kone ontwikkelde ooit de Maxispace, een lift zonder tegengewicht en daarom ruimtebesparend. De hoeveelheid kabels in de schacht maakte de lift echter zeer kostbaar in het onderhoud. Dit is nooit een succes geworden.
Onlangs bekeken wij een lift van MES Liften, die zeer ingenieus is ontworpen en degelijk is door toepassing van hoogwaardige componenten (die overigens in overleg gekozen kunnen worden). Deze lift heeft een energielabel B en kan in deze gevallen een serieuze optie zijn. Kone heeft inmiddels een nieuw concept in de steigers staan, waarover in de komende periode meer bekend zal worden.
Begroten
Wat de beschikbare geldmiddelen betreft het volgende: Neem als investering 10.000,00 + 10.000,00 per stopplaats (de BG is ook een stopplaats!) voor de lift. Heeft u er ook een schacht bij nodig, reken dan nog eens het bedrag voor de lift.
Wilt u het geheel in glas uitgevoerd hebben, dan kunt u het totaal met twee vermenigvuldigen. Uiteraard is dit een grove schatting maar zie het als een handvat om snel te rekenen.
Is lease en optie?
Is dit bedrag er niet dan is er via Liftintermediair een Leaseconstructie mogelijk. Voorwaarden hiervoor zijn wel dat het onderhoud aan het gebouw verder goed is en er een normale reserve voor het onderhoud aan het gebouw wordt aangehouden.
Verder moet de splitsingsakte toestaan dat er langjarige overeenkomsten worden aangegaan. Uiteraard moet er hiertoe een positieve beslissing van de vergadering zijn.
Laat u bijstaan
In dit artikel kan ik onmogelijk ingaan op alle aspecten. Er zijn namelijk veel zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Ik noem constructie, technische zaken, geluidsproductie, wet- en regelgeving.
Het loont daarom de moeite een adviesbureau in de arm te nemen dat niet een oplossing gaat bedenken (eenmalige oplossingen zijn vaak kostbaar), maar de VVE helpt om op functionele wijze met expertise van markt, techniek en kosten, de juiste oplossing te kiezen, te laten bouwen en eventueel te financieren.
Referenties
Stel uw vraag aan de liftintermediair
Direct contact opnemen
U kunt tijdens kantoortijden ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.