dinsdag 2 april 2019

MJOB’s voor liftbeheer VvE’s

Voorkom onverwachte uitgaven door vooruit te zien

Als liftadviseur worden we vaak benaderd door VvE’s die geen MJOB hebben of hier niet actief mee bezig zijn. Zolang de lift in het pand het doet is er natuurlijk geen probleem. Maar zodra er storingen zijn, is de VvE vaak verder van huis omdat er dan vaak hoge kosten zijn gemoeid met groot onderhoud of vervanging van onderdelen. De spaarpot is dan al snel leeg. We zetten op een rij hoe u dit als VvE het beste voor kunt zijn. 

Mogelijke besparende oplossingen

Omdat wij geen bank zijn, betekent dat in veel gevallen dat we creatief moeten zijn in de oplossing. We benoemen een aantal beproefde concepten.

Onderhandeling

Is er een all-in overeenkomst, dan is er feitelijk de verplichting voor het onderhoudsbedrijf om de installatie in stand te houden. In veel gevallen redeneren zij dat wanneer oorspronkelijke onderdelen niet meer leverbaar zijn, er gemoderniseerd moet worden. Modernisering is geen instandhouding, dus komt er een offerte. In veel gevallen kunnen wij met het liftonderhoudsbedrijf in onderhandeling om tot een goede regeling te komen, waardoor de kosten (enorm) beperkt kunnen worden.

Het is evident dat we hierbij liftenkennis nodig hebben alsmede de juiste ingangen bij het liftbedrijf en wat onderhandelingsvaardigheden. Afhankelijk van de case willen we dit ook wel op no-cure-no-pay basis doen. Dit, omdat de VvE in veel gevallen geen middelen heeft. Overigens betekent dit in vrijwel alle gevallen dat er op enig moment toch wel geïnvesteerd moet worden.

Slimme scenario’s

Is de modernisering inderdaad noodzakelijk, dan werken wij graag met scenario’s. Vaak zonder het te weten heeft de VvE meerdere keuzes. Liftbedrijven bieden vaak de voor hen beste optie aan. De vraag is echter of dit voor de VvE optimaal is. Zo heeft de VvE bijna altijd keuze tussen (a) moderniseren in één keer, (b) moderniseren in delen of (c) een compleet nieuwe lift plaatsen. En zijn er meerdere liften, dan kunnen we dit ook nog (d) verspreiden over meerdere jaren waarbij de nog niet gemoderniseerde liften in bedrijf worden gehouden met afkomende onderdelen van de reeds gemoderniseerde liften.

Deze scenario’s leveren verschillende investeringsplaatjes op, waardoor ‘het leed’ in veel gevallen over meerdere jaren verspreid kan worden. Hierbij moet opgemerkt worden dat niet ieder liftbedrijf een dergelijk pad kan en wil volgen. Het selecteren van het juiste liftbedrijf is daarom van groot belang. Dit, omdat veel partijen bijvoorbeeld geen beleid voor en/of ervaring hebben met het bewaren en verwerken van oude onderdelen. Maar ook omdat er slechts een beperkt aantal liftbedrijven is dat de juiste oude onderdelen op voorraad heeft. Daarnaast is het van groot belang hiervoor de juiste contracten af te sluiten, om niet halverwege de rit voor teleurstellingen te komen staan.

Lift leasen

Sinds kort is er ook een mogelijkheid om liften te leasen. Het liftbedrijf vestigt pandrecht op de schacht en wordt daarmee eigenaar van alles in deze schacht. Het liftbedrijf plaatst daar dan een lift in, die hun eigendom blijft. De eigenaar betaalt dan alleen voor het gebruik van de lift. Ook hier geldt dat (nog) niet ieder liftbedrijf dit wil aanbieden. Wij helpen de VvE graag op weg naar de juiste aanbieder.

Opstellen MJOB + conditiemeting

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Daarom laten veel VvE’s door een adviseur een onderzoek doen naar de conditie van hun installatie en op basis daarvan een objectieve MJOB opstellen. Dan weet u vooraf waar u aan toe bent en kunt u (tijdig) sparen. Liftintermediair doet dit dagelijks en tot volle tevredenheid van onze opdrachtgevers.

 

Vraag advies aan Liftintermediair

Helder advies over de conditie van uw liften en uw huidige onderhoudscontract met het liftbedrijf? Als onafhankelijk liftadviseur kijken we welke oplossing het beste bij uw VvE past. Liftintermediair is voor veel VvE's een betrouwbare partner in liftbeheer.

Hoe staan uw lifter ervoor?

Referenties


 

Stel uw vraag aan de liftintermediair

 

Deze website is beveiligd door reCAPTCHA en de Google Privacybeleid en Algemene Voorwaarden zijn van toepassing.

Direct contact opnemen

U kunt tijdens kantoortijden ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.

085 - 877 94 67

Maak een afspraak