vrijdag 19 juli 2019

Liftkeuring voor gebouweigenaren

Een veilige lift met behulp van een onafhankelijke liftkeuring

Veel gebouweigenaren kennen te veel waarde toe aan de wettelijke liftkeuring. Zij denken dat als hun lift is goedgekeurd alles in orde is. Niets is minder waar. Sterker nog, hiervan uitgaan kan de klant wel eens duur komen te staan.

Laat u niets wijs maken en kies de goedkoopste keuring.

Wat is een liftkeuring?

Een keuring is een visuele inspectie, gecombineerd met enkele proeven om vast te stellen of de lift voldoet aan de eisen die de wet daaraan stelt.

Wat valt er niet onder een liftkeuring?

Een liftkeuring geeft geen antwoord op de vraag of u heeft gekregen wat in de offerte stond. Het is ook geen kwaliteitsbeoordeling. De keuring zegt niets over de levensduur van de componenten en de wijze van montage. Om de vergelijking te maken: een Suzuki en een Tesla worden beide toegelaten op de Nederlandse weg. En een APK  zegt dus niet dat er sprake is van gelijkwaardigheid tussen beide producten. Stel u koopt de Tesla en er wordt een Suzuki geleverd, dan kan de verkoper moeilijk stellen dat het een vergelijkbaar product is omdat er een APK bij zit.

Dan maar niet keuren?

Dat is de verkeerde conclusie. Er is een wettelijke plicht om te keuren. Daarmee voldoet u aan uw eigenarenverplichting.

Bij nieuwbouw en modernisering

Heeft u een nieuwe lift? Standaardliften mogen geleverd worden met een CE-verklaring van de fabrikant en hoeven sinds enkele jaren niet meer gekeurd te worden. Een ingebruiknamekeuring is echter wel aan te bevelen omdat u dan mogelijke veiligheidsissues  onder garantie kunt laten verhelpen. De keuring zal echter niet vaststellen of de extra ledverlichting, spiegel, juiste type besturing ect. is toegepast. Ook zegt het niet dat de lift netjes is afgewerkt, om bijvoorbeeld roest te voorkomen. Daarvoor heeft u een oplevering nodig, welke een keuringsinstelling niet mag leveren, omdat een privaatrechtelijke taak niet verweven mag worden met hun publiekrechtelijke taak. Dit neemt niet weg dat er keuringsinstellingen zijn die dit vanwege de omzet toch doen. Hiervoor kunt u terecht bij een adviesbureau als Liftintermediair.

In de gebruiksfase

In de gebruiksfase geldt er een wettelijke plicht om de lift eens per 18 maanden te laten keuren. Laat u niets wijs maken en kies de goedkoopste keuring. Het is een wettelijke plicht en alle keuringsinstellingen staan onder toezicht van het Ministerie van Sociale zaken en worden geaccrediteerd. Alle andere aangeboden diensten zijn opsmuk en niet noodzakelijk. Ook hier zegt de keuring niet of het onderhoud goed is uitgevoerd of niet. Er wordt niet gekeken of er onderhoud wordt uitgevoerd en hoeveel beurten er zijn uitgevoerd. Vervuiling wordt niet beoordeeld, tenzij het vormen aanneemt die de veiligheid in gevaar brengen. Zijn de opgedragen werkzaamheden uitgevoerd en is er (het afgesproken) kwaliteitsmateriaal gebruikt? Vragen waarop de keuring geen antwoord geeft. Dat geldt ook voor een voorspelling van de levensduurverwachting en kosten. Een keuringsinstelling mag daar niets over zeggen. Het verdient de aanbeveling om eens per 3 jaar door Liftintermediair een conditiemeting te laten doen en daarbij ook het onderhoud en toegepaste materialen te beoordelen. Een goed opgestelde meerjarenbegroting kan verrassingen voorkomen en kosten verlagen.

Liftadvies op maat

Wilt u meer weten over opleveringen en conditiemetingen? Als onafhankelijk liftadviseur kijken we welke oplossing het beste bij uw organisatie past. Neem contact met ons op via onderstaand reactieformulier of bel 085 - 877 94 67.

Onafhankelijke liftkeuring

Referenties


 

Stel uw vraag aan de liftintermediair

 

Deze website is beveiligd door reCAPTCHA en de Google Privacybeleid en Algemene Voorwaarden zijn van toepassing.

Direct contact opnemen

U kunt tijdens kantoortijden ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.

085 - 877 94 67

Maak een afspraak