maandag 7 oktober 2019

Liftbedrijf KONE biedt Liftintermediair transparantie in aanpak

Nieuwe innovaties vereenvoudigen liftonderhoud en bevorderen de doorstroom

Op 2 oktober 2019 was het gehele team van Liftintermediair te gast bij KONE om ons te laten informeren over de laatste ontwikkelingen, trends en innovaties. Het werd een dag vol inspirerende indrukken die we met onderstaand verslag graag delen.

Transparantie

Groot probleem bij afnemers van liften is dat zij in algemene zin nog steeds beweren dat KONE haar producten afschermt. KONE is nu met de zogeheten KCE-besturing op de markt gekomen. In tegenstelling tot het vorige type LCE-besturing, is deze volledig vrij programmeerbaar en zijn de parameters en foutcodes voorhanden zodat door iedere liftonderhoudsbedrijf instellingen gemakkelijk gewijzigd en storingen simpel gelokaliseerd kunnen worden. We hebben dit in het indrukwekkende opleidingscentrum, middels een demonstratie, zelf mogen ondervinden. De KCE-besturing kan bij veel verschillende bestaande lifttypen worden geïnstalleerd. Daarnaast levert KONE al jaren onderdelen van haar liften aan andere liftbedrijven. De leveranties aan derden worden gedaan vanuit dezelfde voorraad als die van de eigen servicedienst.

Innovaties

Dat KONE bovengemiddeld innovatief is wordt door de Forbes ranking bevestigd. KONE is door de Forbes uitgeroepen tot de 59ste van de 100 meest innovatieve bedrijven ter wereld! KONE staat hiermee als enige liftbedrijf in deze top 100.

Doorstroomoptimalisatie

KONE richt zich daarnaast op het leveren van de beste ‘People Flow Experience’. Binnen dit concept werkt de liftfabriek aan oplossingen waarmee mensen op een veilige, soepele, comfortabele en ongehinderde manier kunnen bewegen door gebouwen. En omdat ieder gebouw een andere functie heeft, is die doorstroom in en om het gebouw steeds anders waarop dus maatwerk moet worden geleverd voor optimalisatie.

VIP in eigen gebouw

Één van die innovatieve oplossingen is het concept ‘KONE RESIDENTIAL FLOW’. Hierbij wordt de doorstroom en bijbehorende techniek helemaal aangepast op individuele gebruikers; zodra een werknemer bijvoorbeeld binnenkomt, gaan deuren en liften automatisch al open en de lift brengt hem naar de juiste verdieping. Dit soort techniek is vervolgens ook in te zetten om bezoekers op afstand toegang te verlenen. KONE gebruikt hiervoor geavanceerde besturingstechnologie die onder andere gekoppeld kan worden aan de smartphone.

KONE ReGenerate™

KONE kan moderniseringsoplossingen bieden die variëren van losse liftonderdelen tot pakketten voor moderniseringen of zelfs volledige vervangingen van de complete installatie. Eén van die pakketten is de “KONE ReGenerate™. KONE ReGenerate™ is een compleet pakket van aandrijving, besturing en tableaus is gebaseerd op een KONEmachine zonder tandwieloverbrenging (gearless): de KONE Ecodisc™ of de KONE powerdisc™. de gearless machine kan het energieverbruik van de lift aanzienlijk terugdringen en het elektriciteitsverbruik halveren ten opzichte van een standaardmotor. de KONE Ecodisc™ en powerdisc™ maken gebruik van een lage opstartstroom, hetgeen een hoog rendement oplevert. De 59ste plaats in de Forbes is o.a. verkregen door toepassing van de bovengenoemde aandrijvingen. De  liften zijn energie-efficiënt, compact te bouwen en duurzaam.

Opleiding

Tijdens deze dag bij KONE hebben we een kijkje mogen nemen in het indrukwekkend trainingscentrum. Het trainingscentrum is letterlijk volgepakt met techniek, zowel liften, roltrappen en tal van automatische deuren zijn in het trainingscentrum te vinden. Hier wordt getraind op allerlei thema’s, van schakeltechniek tot en met seriële besturingen. Trainingen worden uitgevoerd en begeleid door KONE praktijkopleiders, die de leerling tevens kennis laten maken met de techniek in de dagelijkse praktijk. Monteurs worden hier opgeleid voor zowel hun eigen fabricaat liften alsmede voor “vreemd fabricaat liften”.

Virtual Reality Training

Uniek in dit trainingscentrum is de mogelijkheid om virtual reality training te volgen. Er zijn verschillende programma's in de virtual reality te doorlopen. Een daarvan is een overzichtsmodule, waar de gebruiker het gebruik van de handcontrollers oefent en beweegt in de simulatie. Het doel van de overzichtsmodule is om de gebruiker vertrouwd te maken met het virtual reality-systeem en de basis te doorlopen van de verschillende fasen van de liftinstallatie. Onze collega Marcel Mars heeft dit zelf mogen ervaren. Andere programma’s zijn bijvoorbeeld de liftkooi-installatie, waar de gebruiker alle fasen doorloopt van het installeren van een liftkooi.  Het trainingsontwerp is gebaseerd op exact dezelfde 3D-modellen die men bij KONE gewend zijn. Oefenen in virtual reality heeft een positieve invloed op de leerervaring door het bieden van concrete "doen door handen" -ervaring. Simulatietraining lijkt ook een positief effect te hebben op het zelfvertrouwen van de cursisten en hen te helpen om de componenten en dimensies te visualiseren de liftschacht, waarmee zij hun werk beter kunnen uitvoeren in de praktijk. Wij kijken terug op een mooie en leerzame dag en bedanken KONE voor de gastvrijheid.

 

Referenties


 

Stel uw vraag aan de liftintermediair

 

Deze website is beveiligd door reCAPTCHA en de Google Privacybeleid en Algemene Voorwaarden zijn van toepassing.

Direct contact opnemen

U kunt tijdens kantoortijden ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.

085 - 877 94 67

Maak een afspraak