Aantal onderhoudsbeurten liften
Wat wordt precies verstaan onder ‘onderhoud’?
Veel lifteigenaren zijn kritisch ten aanzien van hun liftonderhoudscontracten en gaan op zoek naar mogelijkheden om te bezuinigen. Zij vragen meerdere offertes aan bij verschillende liftbedrijven en komen er dan achter dat het aantal aangeboden onderhoudsbeurten verschillend is.
Om toch zeker van hun zaak te zijn, komen ze bij de onafhankelijke adviseur uit met de vraag: 'Hoeveel onderhoudsbeurten moet onze lift op jaarbasis hebben?'
Wettelijk kader
Een vraag die eerlijk gezegd niet zo 1-2-3 te beantwoorden is. Wettelijk gezien is een lifteigenaar verplicht om een onderhoudscontract aan te gaan. Echter, van een minimaal aantal beurten is geen sprake.
Wat is een beurt?
Eigenlijk zegt een beurt niet zoveel. Er is bekend van liftbedrijven dat zij 'AK-beurten' uitvoeren. AK staat dan voor 'alleen kijken'. Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Er zijn liftbedrijven die de lift een jaarbeurt geven. Hierbij wordt de lift van onder tot boven wordt schoongemaakt, gesmeerd en afgesteld door een monteur. Dan staat de lift er weer tip-top bij.
Die beurt wordt aangevuld met een aantal korte bezoeken door het jaar heen waarbij er nog een keer naar de deuren en/of andere onderdelen wordt gekeken, afhankelijk van het profiel waarin de lift is ingeschaald. Door middel van computermodellen worden deze profielen berekend en geëvalueerd.
Op deze wijze kan het liftbedrijf heel gericht aanpassingen doen aan de profielen en Lean and Mean onderhoud doen gericht op het halen van prestaties, waarmee ik maar wil zeggen dat het aantal onderhoudsbeurten niet per definitie iets zegt.
Vuistregel
Globaal kun je als volgt rekenen: Minimaal 4 onderhoudsbeurten per jaar; een galerijflat met meer dan 4 stopplaatsen is 6 onderhoudsbeurten per jaar; een portiekflat met meer dan 6 stopplaatsen is eveneens 6 onderhoudsbeurten per jaar; bij gebruik door minder validen zijn 8 onderhoudsbeurten per jaar aan te bevelen. Meer dan 8 onderhoudsbeurten alleen bij hele hoge gebruiksfrequentie of belang (zorg/ziekenhuizen/ehbo-liften).
Uiteraard moet je er dan vanuit gaan dat er goed onderhoud wordt gepleegd, dat de onderhoudsbeurt minimaal 1,5 uur in beslag neemt en dat er gewerkt wordt met een onderhoudsschema waarbij alle componenten ten minste één keer per jaar grondig worden bekeken.
Dit houdt in: schoonmaken, afstellen, smeren etc. Realiseer je dat een slechte lift niet beter wordt van meer onderhoud. Soms kan een investering in een gevoelig onderdeel echter wel het aantal onderhoudsbeurten reduceren.
Type contract
Houd bij het vergelijken van de contracten in de gaten wat er allemaal wel en niet in zit. Denk daarbij aan assistentie bij de keuring, de keuring zelf, het verhelpen van storingen en klein materiaal tot en met complete vervanging van de lift of kostbare liftonderdelen.
Prestatie-eisen
Heeft u meer dan 10 liften? Dan is het ook mogelijk om een prestatiecontract af te sluiten. In dat geval maakt u prestatieafspraken over beschikbaarheid, het maximaal aantal technische storingen, responstijden en een garantie op goedkeuring van de lift. Uiteraard moet je deze prestaties als opdrachtgever dan wel meten en monitoren, anders is het natuurlijk een wassen neus.
Lift in onderhoud bij een ander?
Kan ieder liftbedrijf jouw lift onderhouden? Daar kun je niet zomaar vanuit gaan. Het verdient aanbeveling om (onafhankelijk) vast te laten stellen of dit zo is. In de regel kunnen oudere liften (voor 1998) wel in onderhoud bij anderen.
Liften die jonger zijn vragen wat meer voorzichtigheid vanwege de toegepaste elektronica, omdat het ene liftbedrijf daar beter mee overweg kan dan het andere. Uit commerciële overwegingen willen sommige liftbedrijven nog wel eens overal ‘ja’ op zeggen en dan komt de teleurstelling later.
Na nieuwbouw en modernisering is het sowieso niet verstandig naar een ander liftbedrijf over te stappen in verband met productaansprakelijkheid en garantie. Wel is het slim om bij modernisering direct een onderhoudsofferte aan te vragen, anders kan die goedkope modernisering achteraf nog wel eens duur worden.
Grote en kleine liftbedrijven
Globaal kun je stellen dat kleinere liftbedrijven vaak wat voordeliger zijn dan grote liftbedrijven. Zij hebben een meer persoonlijke aanpak en dat kan voor een VvE prettig zijn. Realiseer je wel dat wanneer ze ineens een grote klus hebben, ze even niet meer toekomen aan jouw lift. Hun magazijn is kleiner dan de voorraad van een grote aanbieder.
Een aantal grote aanbieders (niet allemaal) hebben een nationaal of internationaal kenniscentrum en voor complexe storingen beschikken zij over zwaar opgeleide troubleshooters. Daar kan de kleine liftenfirma ook een beroep op doen, maar dat zullen zij niet zo snel doen omdat daar kosten aan verbonden zijn.
Grote liftbedrijven hebben een betere dekkingsgraad over het land dan de kleinere partijen. Waar grote partijen speciale ploegen hebben die alleen overdag reparaties uitvoeren zijn de kleinere bedrijven daarentegen vaak bij nacht en ontij bereid hard te lopen voor hun klanten en voeren zij ook is nachts reparaties uit.
Overstappen liftbedrijf
Tot slot nog dit. Je zult de eerste niet zijn die van een grote partij overstapt naar een kleine en een paar jaar later, na een overname, weer terug bent bij het bedrijf waar je ooit bent weggegaan. Tip: Ben je niet zeker van je zaak, maak dan wat foto’s van de/het lift(tableau), scan je contract(en) en neem contact op met onze helpdesk. Telefonisch advies kost je niets.
Mocht een bezoekje nodig zijn, dan wegen die kosten in de regel niet op tegen het voorkomen van de teleurstelling van een verkeerd contract. Liftintermediair is een objectief adviesbureau op het gebied van lift, roltrappen en gevelonderhoudsinstallaties.
Referenties
Stel uw vraag aan de liftintermediair
Direct contact opnemen
U kunt tijdens kantoortijden ook altijd telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.