Wat kost een lift? - Liftintermediair

Wat kost een lift?

mei 1, 2017

Veel mensen benaderen ons met deze vraag. De wedervraag is dan vaak “Wat kost een auto?” Waarmee duidelijk is dat daar geen eensluidend antwoord op te geven is. Op Marktplaats kan je een auto kopen vanaf € 450,–, maar een enkeling geeft er enkele tonnen aan uit. De vraag is natuurlijk welke eisen stel je aan je aankoop? Eén verschil met auto’s is er wel. Er is geen handel in tweedehands liften. Ofwel de lift in uw gebouw heeft economisch geen enkele waarde. Alhoewel de vraag nogal breed is, willen we in dit blog een richting geven aan het antwoord op de vraag naar de kosten van een lift.

Nieuwbouw

Koopt u een nieuwe lift, dan is dat in Nederland in de regel een 1.000 kg lift. Reken op een investering van € 8.000,– plus hetzelfde bedrag per stopplaats. Een lift in een gebouw met 4 verdiepingen heeft
5 stopplaatsen (als er geen kelder is) en kost dan € 48.000,–. U heeft dan van een grote aanbieder een nette standaard lift. Wilt u er een basis liftschacht bij (bijvoorbeeld omdat de lift buiten bijgeplaatst wordt)? Reken dan op nog een keer dezelfde investering. Een aantal meerprijzen:

Deuren in glas: € 5.000,– per deur (N.B. de kooi heeft ook een deur)

Kooi in glas: € 10.000,–

Klapbank: € 450,–

Luxe interieur (verlichting, tableaus, etc.): € 1.500,–

De te verwachten technische levensduur is ca. 15 tot 20 jaar.

Kosten tijdens gebruik

Afhankelijk van de kwaliteit gaat een dergelijke lift 15 tot 20 jaar mee. In deze periode moeten wel de staalkabels à € 3.500 tot € 7.000 en de frequentieregelaar voor eenzelfde bedrag vervangen worden. Soms is het ook nodig de deuraandrijving te reviseren. De kosten daarvoor lopen uiteen van ca. € 4.000 tot € 10.000,– afhankelijk van het aantal stopplaatsen en of de geleiding van de schachtdeuren ook gereviseerd moet worden. En de vraag is uiteraard of deze kosten gedekt worden door het (all-in) contract!

Platformlift

Koopt u een platformlift? Dit is een goedkope variant, vaak gebruikt als huislift. Deze zijn bijvoorbeeld geschikt voor woningen, appartementen, verenigingsgebouwen en kleine winkels. Reken dan op ongeveer 60% van de investering van een gewone lift. Een platformlift heeft in de regel geen kooi, maar alleen een bewegende vloer, maximaal 4 stopplaatsen, lage snelheid en een besturing waarbij u – vanwege de veiligheid – de knop moet vasthouden tijdens de rit. De te verwachten technische levensduur is ca. 10 tot 12 jaar.

Lees ook ons artikel: De platformlift: de brommobiel onder de liften

Onderhoud

Op het gebied van onderhoudscontracten zijn er voor personenliften grofweg vier typen contracten met bijbehorende prijzen:

  • Eenvoudig onderhoud
    Alleen onderhoudsbeurten, ook wel ‘smeercontract’. De prijs voor een dergelijk contract ligt op ca. € 150,– per bezoek. Een beetje lift heeft wel 4 beurten nodig, dus € 600,– per jaar. In veel gevallen volstaan minder beurten, maar soms zijn er juist meer nodig.
  • Uitgebreid onderhoud
    Beurten en het verhelpen van storingen overdag, inclusief kleinmateriaal en assistentie van de liftmonteur bij de wettelijke keuring. Reken ook hier met ongeveer € 150,– per bezoek,
    4 beurten + 2,5 storing per jaar + eens per 18 maanden keuren + materiaal. Dit komt op ca.
    € 1.250,– per jaar.
  • All-in onderhoud
    Als uitgebreid onderhoud inclusief alle noodzakelijke vervangingen, behalve complete vervanging van hoofdcomponenten (besturing, deuren, aandrijving, etc.). Voor dit type contracten worden de meest uiteenlopende prijzen gerekend. Realistisch is 1,5 maal de prijs voor een uitgebreide overeenkomst.
  • Prestatie-onderhoud
    Dit is vaak een aanvulling op uitgebreid onderhoud of all-in onderhoud met een aantal prestatieafspraken over responstijd, aantal storingen, beschikbaarheid en garantie op goedkeuring. Een dergelijk contract is vaak niet duurder, maar ontslaat het liftonderhoudsbedrijf van het aantal beurten, waarop soms ook bezuinigd wordt.

Het is bekend dat door aanbestedingen en collectieve inkoop bovengenoemde prijzen enorm kunnen dalen, soms tot onrealistische lage waarden. De vraag is of de lifteigenaar dan wel krijgt wat deze mag verwachten. Goed onderhoud vraagt vakmanschap en tijd en dat kost eenvoudigweg geld. Efficiencyvoordelen zijn te behalen doordat in veel gevallen liften dicht bij elkaar staan in één complex of wijk en er in één werkgang meer gedaan kan worden. Dat kan zich vertalen in een scherpere prijs. Let er wel op dat niet alle liften zo maar door een andere leverancier onderhouden kunnen worden.

Platformliften hebben in de regel een eenvoudig contract dat niet meer mag kosten dan ca. € 600,– per jaar. Afhankelijk van de kwaliteit van de platformlift en de wijze waarop deze wordt gebruikt, zijn bijkomende kosten bekend van niets tot enkele duizenden euro’s per jaar.

Keuring

Iedere gebouweigenaar is verplicht zijn personenliften te laten keuren. Er zijn meerdere door de overheid erkende keuringsinstellingen in Nederland. Een ‘keuring is een keuring’, dus daar is weinig onderscheid in. Een lift moet eens per 18 maanden gekeurd worden en dat kost ca. € 200,– per keer. Wanneer keuringen collectief worden ingekocht kan dit de prijs (enorm) laten dalen. Veel keuringsinstellingen proberen vaker te keuren met als argument dat er tijdig opnieuw gekeurd moet worden. Dat werkt uiteraard kostenverhogend. Ook zijn er veel liftbedrijven die de keuringen ‘tenderen’ en doorverkopen aan hun klanten. Een mooie bijverdienste!

Modernisering

Na circa 20 jaar zijn moderne liften toe aan modernisering. Oudere liften hielden het langer uit, soms wel tot 35 jaar. Dat wil zeggen dat een of meer hoofdcomponenten vervangen moeten worden. Of dat nodig is kunt door het liftbedrijf of nog beter, objectief door een adviseur laten vaststellen. Voor we prijzen gaan noemen, twee algemene spelregels:

  1. De optelsom van alle hoofdcomponenten is duurder dan een nieuwe lift. Dus bezint eer ge begint. Wilt u de lift in delen moderniseren of kiest u in één keer voor een nieuwe lift?
  2. Een goed gemoderniseerde lift is vaak beter dan een nieuwe lift. Veel oudere liften zijn zo degelijk dat belangrijke delen hergebruikt kunnen worden en dat dit een beter geheel oplevert.

Dan een richtlijn voor een aantal componenten exclusief bouwkundig werk:

Besturing: € 10.000,–

Aandrijving (hydrauliek/tractiemachine): € 10.000,–

Frequentieregelaar (regelt de snelheid van de lift): € 4.000,–

Tableaus: € 2.500,–

Cabinedeur: € 7.000,–

Schachtdeur: € 4.000,–

Sensorlijst: € 1.100,–

Cabine-interieur bekleden: € 3.500,–

Het loont de moeite om vooraf te berekenen of nieuwbouw voordeliger is dan modernisering. Dat hangt ook af van de mogelijkheden in de bouwkundige omgeving. Als er veel bouwkundig werk ontstaat, is modernisering de meest economische optie. Ook is het raadzaam het werk in concurrentie aan te vragen. Dit vereist wel wat kennis van zaken, omdat er enorm veel kwaliteitsverschil is tussen verschillende aanbieders. Juist als men weet dat er in concurrentie moet worden aangeboden zien we dat liftbedrijven nog weleens concessies doen aan de kwaliteit van de aangeboden componenten, waardoor u óf niet naar een andere leverancier kan (niemand kan of wil het onderhouden) óf het is onvoldoende betrouwbaar. Een goed opgestelde offerteaanvraag en beoordeling van de offertes door een expert kan veel narigheid voorkomen.

Algemeen

Alle genoemde prijzen zijn gemiddelden, gebaseerd op onze adviespraktijk. Er kunnen altijd goede redenen zijn waarom in een specifieke situatie de kosten hoger of lager uitvallen. Deze bedragen zijn exclusief btw. Begeleiding door een expert voor wie dit dagelijkse kost is, verdient zich in de regel altijd terug en geeft u in ieder geval de zekerheid dat u de juiste keuzen maakt.

Pin It on Pinterest

Share This