Uit de praktijk: Offerte verloren, lift stil. Wat nu?

Uit de praktijk: Offerte verloren, lift stil. Wat nu?

feb 2, 2016

Onlangs werden wij door een opdrachtgever benaderd. In een kantoorgebouw zou er aan een lift gerepareerd gaan worden. De lift moest op aanraden van de onderhoudspartij stil gezet worden, omdat volgens deze partij de rek op de tractiekabels onverantwoord groot was geworden. Er was echter een voorgeschiedenis.

Naar aanleiding van een eerder opgemerkte keuringspunt – de lift was dus niet afgekeurd – op de staalkabels was in concurrentie een offerte aangevraagd. Een ander dan het huidige onderhoudsbedrijf bood voor minder dan 50% dezelfde werkzaamheden aan. Uiteraard is hen de opdracht gegund. Niet lang nadat de huidige onderhoudspartij vernam dat ze geen opdracht zouden krijgen wilden deze de lift buitendienst stellen met de mededeling dat in verband met veiligheid de lift niet meer in bedrijf kon, tenzij de werkzaamheden zouden worden uitgevoerd. Zij hadden de materialen en een reparatieploeg op termijn beschikbaar.

De gebouweigenaar had hier om meerdere redenen geen goed gevoel over, maar kon zomaar niet de verantwoording nemen dat hij de lift in bedrijf zou laten. Wat is wijsheid? Daarom benaderde hij ons.

Op ons advies zijn alleen de kabels door een keuringsinstelling opnieuw gekeurd. En deze stelde vast dat de 18 maanden tot de volgende keuring de kabels voldoende veilig zijn. Daarmee hebben we voor de gebouweigenaar onafhankelijk vastgesteld dat de lift weer in bedrijf kon tot het andere liftbedrijf de werkzaamheden zou komen uitvoeren.

Lessons learned: Veiligheid en betrouwbaarheid worden nog wel eens gebruikt voor commerciële doeleinden; Een offerte in concurrentie kan soms enorme verschillen opleveren; Zorg als gebouweigenaar altijd dat objectief wordt vastgesteld wat veilig is en wat niet.

Pin It on Pinterest

Share This