Uit de praktijk: Kan het ook voor minder?

Uit de praktijk: Kan het ook voor minder?

sep 19, 2016

Onze opdrachtgever heeft een lift uit 1995 en daarvan zijn in de loop der tijd al diverse componenten vervangen. De deuren lopen inmiddels niet meer zo mooi, ze geven een klap bij het sluiten. Op een dag vindt hij een offerte voor een complete deurvervanging in de brievenbus. Kosten: ruim € 17.000 exclusief btw en bijkomend schilderwerk. Liftintermediair, is dat wel nodig?

Inspectie ter plaatse maakte duidelijk wat er aan de hand was. De veer van de kooideur was door een breuk ingekort waardoor de deur niet meer lekker liep. Om dit te compenseren was de snaar van de aandrijving strakker gezet, die daardoor sneller sleet. Ook waren er enkele aanpassingen gedaan. Door dit alles ontstond er ook steeds meer geluidshinder. En daarnaast bleek ook de aandrijving op z’n eind te lopen.

Ons advies was om een oorspronkelijke veer te bestellen, de aanpassingen ongedaan te maken, de schachtdeuren weer netjes af te stellen en de deuraandrijving te vervangen door een universele, geregelde deuraandrijving. Totale kosten: € 4.500 exclusief btw. En schilderwerk was niet nodig, omdat de originele deuren gehandhaafd zouden blijven. Bovendien is de levensduurverwachting exact hetzelfde als bij plaatsing van de nieuwe, geoffreerde deuren.

Het gebeurt vaak dat de verkoopafdeling een vervanging van een defect onderdeel offreert als een monteur een opmerking maakt in zijn rapport,. Neem daar niet zomaar genoegen mee. Het gaat om veel geld en er zijn vaak meerdere oplossingen mogelijk met een gelijk of beter resultaat.

Pin It on Pinterest

Share This