Orona, onderdeel van Mondragón, een verborgen kampioen?

Orona, onderdeel van Mondragón, een verborgen kampioen?

okt 25, 2012

Voor velen zal de merknaam Orona niet veel zeggen. Toch is het, naar eigen zeggen, een liftproducent met de grootste productiefaciliteit in Europa. Als onderdeel van de Spaanse Coöperatie Mondragón en eigenaar van All-in Lifttechniek B.V. in Alphen aan de Rijn is Orona ons inziens het onderzoeken waard. Temeer daar de directie van All-in, de heren Van der Lans en Gijzen, ons laat weten een prominentere rol te willen claimen op de Nederlandse markt. Is dit grootspraak of zit hier méér achter?

Op 5 maart dit jaar vertoonde de VPRO een documentaire in het programma Tegenlicht over Mondrag√≥n . Onze interesse was gewekt. Een ieder met een beetje gevoel voor economie voelt aan zijn water dat de oude waarden niet langer meer gelden. Ondernemingen, gedreven door bonuscultuur en kwartaalcijfers en wiens hoogste waarde de beurswaarde is, kunnen anno 2012 niet meer rekenen op de sympathie van klant en consument. In het kader van op zoek zijn naar ‘nieuwe waarden’ was deze uitzending richtinggevend. De Mondrag√≥n-groep is in 1943 door priester Jos√© Mar√Įa Arizmendiarrieta opgericht. Hij zette een technische school op waarvan later 5 mannen begonnen met het opzetten van bedrijven welke nu, een kleine 60 jaar later, geleid hebben tot 258 bedrijven. Sinds de oorsprong is men de missie nooit kwijtgeraakt: het cre√ęren van werk. Uiteraard primair in Mondrag√≥n, maar ook in andere gebieden. In 2011 werkten er 83.500 mensen voor deze co√∂peratie en bedroeg de totale omzet 13,79 miljard euro. Naast bedrijven heeft deze co√∂peratie een eigen bank, ziekenhuis, bejaardenzorg en universiteit. Werknemers zijn mede-eigenaar van de co√∂peratie en hebben daar een stem in. Iedere 4 jaar, zo vertelde Van der Lans, wordt uit hun midden door de medewerkers de president gekozen. Met de pay-off ‘Humanity at Work’ is Mondrag√≥n √©√©n van de grootste ondernemingen in Spanje die ondanks dit gegeven de menselijke maat niet is kwijtgeraakt. De nooit gewijzigde strategie blijkt zeer crisisbestendig te zijn.

Na het zien van de eerder genoemde documentaire waren we verbaasd dat All-in de waarden van Mondragón, die ook in Orona doorklinken, in Nederland niet meer uitdraagt. Een gesprek hierover leidde tot een uitnodiging voor een bezoek aan de fabrieken van Orona alsook het hoofdkantoor van Mondragón. Dit bezoek vond plaats van 17 tot 19 oktober jl. Het bezoek aan Mondragón was ronduit indrukwekkend. Alles ademt een sfeer van samenwerken uit. Men werkt hard en ondanks de grote kantoortuinen heerst er een aangename rust. De hoge participatie door vrouwen, van productontwikkeling tot verkoop en ook in de fabriek, ongeacht de aard van de werkzaamheden, is opvallend. Een medewerkster vertelde ons desgevraagd dat deel uitmaken van Mondragón een deel van haar leven is en dat het werk op zich niet alleen het verwerven van haar inkomen is. Om stil van te worden?
Ikerlan is het bedrijf dat ondersteuning biedt aan de innovatie van Mondragón-bedrijven. We kregen een presentatie en een rondleiding. Echt nieuwe dingen kregen we niet te zien, alhoewel we wel een innovatief deurconcept zagen alsmede een testopstelling voor het doormeten van kunststof gecoate tractiekabels. Deze gecoate tractiekabels kunnen een levensduur van 2 miljoen volledige liftbewegingen aan, zo bleek uit een test. Overigens zijn 1 miljoen bewegingen al gegarandeerd. Mochten de kabels eerder kapot gaan, wordt naar rato van het aantal bewegingen een coulanceregeling toegepast. Orona claimt de eerste te zijn die met een can-bus is gekomen, wat wij niet eerder wisten. Eén van de voordelen van een Orona-besturing is dat zij slechts één besturingsprint hanteren voor verschillende opstellingen; vanaf een simplexlift met 2 stopplaatsen tot een viergroeps liftopstelling met 40 stopplaatsen. Op deze wijze kan men altijd adequaat reageren; één besturingsprint in een service-auto is voldoende als reserve-onderdeel. Tevens is de opleiding voor een onderhoudsmonteur daardoor eenvoudiger. Een enorm servicegerichte werkwijze. Orona is de eerste liftproducent wereldwijd welke is gecertificeerd voor energie-effici?ntie volgens Ecodesign РISO 14006. Dit betreft niet alleen het energiegebruik van de liften, maar betreft ook alles binnen de fase van ontwerp tot einde levenscyclus. Orona geeft toe dat de communicatie rondom de innovaties van het merk onvoldoende is en dat andere liftfabrikanten hun marketing beter op orde hebben. Een gemiste kans of een te grote bescheidenheid; wie zal het zeggen?
Door ons bezoek aan Mondrag?n konden we slechts een bliksembezoek aan de fabrieken van Orona brengen. Hoewel Orona zegt een trendsetter te willen zijn, hebben wij dat niet vast kunnen stellen. Sterker nog, we hebben wel eens betere procedures inzake kwaliteitscontrole gezien. Desgevraagd geeft All-in aan dat zeer zelden of eigenlijk nooit iets niet compleet is of dat iets niet zou passen. Gebaseerd op de onderdelen van de nieuwe liften is door Orona een moderniseringspakket samengesteld, waarmee ook bestaande liften voorzien kunnen worden van Orona’s nieuwste Eco-effici√ęnte liftoplossing. Deze Eco-effici√ęnte liftoplossing bestaat uit de besturing, regeling en de eigen ontwikkelde gearless-aandrijving. Door de kleine diameter van de kabels en het compacte formaat van omloopwielen en aandrijving zien wij hierin een groot voordeel voor wat betreft compact bouwen. Deze optie is, ondanks het feit dat andere aanbieders iets soortgelijks al hebben, met name interessant vanwege het Ecodesign – ISO 14006 en de garantie op deze compacte bouwvorm.
Samenvattend zien wij Orona en daarmee All-in Lifttechniek als een leverancier van een doordacht liftconcept dat op onderdelen, met name de Eco-effici√ęnte liftoplossing, een voordeel heeft. Technologisch is het weinig onderscheidend. De prijs kwaliteit verhouding is overigens in orde. Waarmee Orona* zich echt onderscheid, is dat zij onderdeel is van de Mondrag√≥n-groep en dat zij daarmee laat zien wat samenwerken teweeg kan brengen. De Slogan van Orona: ‘Samen bereiken we meer’, is daar een mooi voorbeeld van. Als Liftintermediair menen we oprecht dat All-in een kans laat liggen als zij daar niet m√©√©r mee gaat doen.
—–
*De Mondrag√≥n-groep is niet de eigenaar. Dat zijn de medewerkers binnen het bedrijf. Binnen de Mondrag√≥n- groep werken bedrijven samen volgens een vast principe, de co√∂peratiegedachte, en delen hierin ‘services’ zoals pensioen en zekerheid op werk. Als het bij de een slecht gaat dan kan de ander die persoon een baan verschaffen.

Pin It on Pinterest

Share This