Een verkeerde inschatting, maar een wijze les - Liftintermediair

Een verkeerde inschatting, maar een wijze les

mrt 30, 2017

Door: Henri Feddes

In 2015 besloot ik Liftintermediair te verlaten om een uitdaging aan te gaan als Accountmanager Serviceportfolio bij een van de multinationals in de liftenbranche. Misschien een aparte move, maar doordat de liftenbranche door o.a. digitalisering meer open en transparanter werd, was ik er destijds van overtuigd dat de behoefte aan liftadvies in de toekomst steeds minder zou gaan worden. Een verkeerde inschatting zo is gebleken. Nu – anno 2017 – ben ik ervan overtuigd dat de behoefte aan gedegen liftadvies alleen maar is toegenomen en dat de rol van een adviseur steeds meer verandert in de rol van regisseur. Ook liftbedrijven geven aan dat liftadviesbureaus in de toekomst een steeds grotere rol gaan spelen.

Transparantie en innovatie

Eerlijk is eerlijk, de liftenbranche is meer dan ooit transparant en innovatief. De afgelopen jaren heeft de liftenbranche een enorme ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van digitalisering en het onderling beschikbaar stellen van kennis, materialen en ondersteuning. Daarnaast zijn er door de liftenbranche tal van mooie innovaties doorgevoerd waardoor er een enorme diversiteit aan slimme (duurzame) oplossingen is voor verticaal transport en de serviceverlening daarvan.

Onbekend maakt onbemind

De diversiteit aan oplossingen en innovaties is bij gebouweigenaren in de regel onbekend en daar zit dan ook het probleem. Als Accountmanager heb ik de afgelopen 2 jaar veel gebouweigenaren en gebouwbeheerders gesproken en heb daarbij gemerkt dat liften vaak een sluitpost in de plannen voor gebouw en onderhoud zijn. Door de veelheid aan werk, waarvan liften slechts een onderdeel zijn, krijgen liften vaak niet de aandacht die ze verdienen. Liften moeten ‘hun ding’ doen en niet storen. MJOB’s worden veelal voor lief genomen, offertes worden vaak klakkeloos in opdracht gegeven en facturen worden veelal betaalbaar gesteld, omdat de tijd en kennis ontbreekt om een offerte en factuur te beoordelen op noodzaak en prijs. De onbekendheid van gebouweigenaren met het product liften betekent ook dat er vaak slechts op prijs wordt gekocht, met alle gevolgen van dien.

Gebouweigenaren zijn in de regel slechts beperkt deskundig als het gaat om liften en liftbeheer. Het liftbedrijf en de keuringsinstelling daarentegen zijn zeer deskundig. Om het verschil te overbruggen is het juist van belang om een gelijkwaardige gesprekspartner, zoals een liftadviesbureau, in te zetten. Dit kan al snel leiden tot een kostenbesparing van 30%. Daarnaast worden alle wettelijke bepalingen geborgd.

Afhankelijk van de gekozen vorm van liftbeheer, leidt dit tevens tot minder werk voor de eigenaar. Een goed liftadviesbureau zal verschillende vormen van liftbeheer aanbieden, variërend van een adviseursrol tot een regisseursrol. Als regisseur neemt het bureau letterlijk alles van de gebouweigenaar over. Die verschuiving heb ik sinds mijn vertrek in 2015 behoorlijk zien toenemen.

Het leukste bedrijf in liftenland

Toen Liftintermediair mij onlangs benaderde met de vraag of ik weer voor ze wilde komen werken, was de keuze voor mij niet zo moeilijk. Liftintermediair heeft zich met haar activiteiten ontwikkeld als ‘het leukste bedrijf om voor te werken in de liftenbranche’. Er is een hechte teamsfeer met ruimte voor veel eigen inbreng en we weten elkaars unieke talenten uitstekend te benutten, waardoor onze opdrachtgevers profiteren van het werkplezier van de medewerkers van Liftintermediair.

 

Pin It on Pinterest

Share This