Bezoek aan een van onze opdrachtgevers

Bezoek aan een van onze opdrachtgevers

sep 24, 2015

Onlangs bezocht ik een van onze opdrachtgevers. De aanleiding was dat een van onze adviseurs besloten heeft een nieuwe uitdaging aan te gaan. Als team hebben we besloten het werk te verdelen en, tot we de geschikte man of vrouw gevonden hebben, allemaal een stapje harder te lopen. Als deel van het team (mijn primaire verantwoordelijkheid ligt bij HRM en Finance) heb ik ook mijn verantwoording genomen. Iets te bewijzen…

Zo zat ik bij de opdrachtgever, samen met de adviseur die afscheid neemt en een van onze inspecteurs, die ook projecten begeleidt en die uiteraard de nodige liftervaring heeft. De opdrachtgever had zijn voorbereiding goed gedaan en mijn Linkedin profiel bekeken. Ik ben nooit liftmonteur geweest en heb ook geen zichtbare affiniteit met liften. Terecht is dan de vraag, wat hebben wij aan zo’n dame?

Er is meer nodig dan een adviseur

‘s-Avonds gaf het mij wel stof tot nadenken. Moet ik mij als vrouw in een technische omgeving meer bewijzen dan een man? Daarnaast heb ik een bedrijfskundige achtergrond en geen (lift)technische. Opdrachtgevers zien vaak niet wat er allemaal in een organisatie gebeurt om hen van dienst te zijn. Zonder onze adviseur te kort te doen – zij zijn vaak het gezicht van de organisatie en daarom voor de opdrachtgever eerste aanspreekpunt – zijn het de inspecteurs die de liften inspecteren en veel projectbezoeken afleggen. Daarnaast is het zo dat voordat opdrachtgevers een advies krijgen of een bestek wordt opgesteld, er vrijwel altijd intern tussen de vakmannen overleg wordt gevoerd, wat het beste is. Op vergaderingen en via ons interne kennisnetwerk wordt veel kennis gedeeld. Liftenkennis hebben we voldoende in huis. Alle collega’s zijn bereid dat te delen en beschikbaar te stellen. En juist in de advisering en begeleiding gaat het niet primair om de techniek, maar vaak om de aanpak van een project, de vertaling van de behoefte van de klant naar een passende oplossing, de wijze van communicatie en het nakomen van afspraken.

Technische kennis of een oplossing?

Hoewel ik al jaren meeloop in onze organisatie, deze vertegenwoordig in de brancheorganisatie, maandelijks de overleggen van onze vakmannen bijwoon en jarenlang (technische) rapporten heb geredigeerd, weet ik niet alles van liften. Mijn vraag is echter: heeft onze opdrachtgever behoefte aan lifttechnische kennis, of aan iemand die zijn probleem oplost en weet welke ‘kennis en kennissen’ daarvoor nodig zijn?

Pin It on Pinterest

Share This